Tweede week in Hanukkah

27 mei 2019 - Sunyani, Ghana

De uren, dagen en weken vliegen hier echt voorbij! Het lijkt gisteren voor me dat ik het vorige reisverhaal heb geplaatst maar het is al een week geleden! Tijd voor een nieuwe dus!

Vandaag is mijn eerste dag alleen in Hanukkah, vanmorgen heb ik Pam uitgezwaaid en op dit moment is zij onderweg naar Nederland.. Het voelt best vreemd om Pam weg te zien gaan en zelf nog te blijven. Maar dit wisten we van te voren en ik ga de laatste drie weken nog volop genieten! Zondag komen er nieuwe vrijwilligers aan, tot die tijd zit ik dus even alleen in Hanukkah.

De afgelopen week hebben we weer veel dingen gedaan en meegemaakt.

Maandag gaan we even wandelen met Linda en Crace op onze rug. Dit zijn de twee kleinste kindjes op dit moment in Hanukkah, ze vinden het heerlijk om op iemands rug te zitten en na tien minuutjes slapen ze beide. We lopen even een rondje om te kijken wat er allemaal is veranderd in de buurt van Hanukkah. Na het wandelen leggen we Linda en Crace lekker in bed en ze slapen als roosjes. Daarna pakken wij onze spullen, handpoppen van de fabeltjeskrant en wat medische spullen uit Nederland. Op naar het ziekenhuis! In het ziekenhuis worden we met open armen ontvangen, ze zijn dolblij met onze donatie. De knuffels delen we zelf uit op de kinderafdeling en op de verlosafdeling. De medische spullen geven we aan het hoofd van het ziekenhuis, zij uit meerdere keren haar dank naar ons en is heel erg blij met de spullen. Nadien willen ze graag met ons op de foto en na deze foto vertrekken wij weer naar Hanukkah. Nu, vandaag, een week later ligt er een brief klaar voor ons; Loose en Pam Hanukkah Childrens Home Sunyani. Ik vraag me af van wie dat kan zijn en als ik het open maak zie ik een super lieve bedankbrief van het ziekenhuis. Dat ze zelfs nog de moeite hebben genomen om ons een brief te sturen! Echt super lief! Fijn dat het zo gewaardeerd wordt en de volgende keer nemen we zeker weer dingen voor het ziekenhuis mee! Terug naar vorige week maandag, als we na het ziekenhuis weer op Hanukkah komen zien we dat we bezoek hebben. Een familie komt de verjaardag van een vrouw vieren met de kinderen van Hanukkah. Dat gebeurt hier wel vaker, er worden dan veel spullen meegenomen zoals kleren, rijst, wc papier, blikjes tomatensaus etc. En er wordt een taart meegenomen en wat te drinken. Er wordt gezongen en taart en ranja gedronken, de kinderen vinden dit altijd helemaal geweldig! Voor ons blijft het bijzonder om mee te maken. Die avond gaan we na het eten weer dansen, net als bijna alle andere avonden. Dansen is echt iets waar de kinderen van genieten en wat ze super goed kunnen! Dinsdag hebben we een rustige dag op Hanukkah, we knuffelen en spelen, doen spelletjes en maken huiswerk, een gezellige dag op Hanukkah. We delen nog wat mango’s uit aan de gehandicapte kinderen en de kleintjes. Mango’s zijn hier voor ons zo goedkoop, voor 20cent heb je er iets van 5 en ze vinden ze zo super lekker! In de middag brengen we een bak vol speelgoedautotjes naar de zomerhut, een groot succes! Die avond laten we de meiden onze vlechtjes er uit halen. Ze zitten er nog niet zo lang in maar ivm jeuk halen we ze er toch maar uit.. en dat vinden de meiden geweldig! Lang haar dat ook nog eens krult! Prachtig, als we de muziek aan zetten om te dansen zitten de meiden alleen maar met hun handen in ons haar:) De volgende dag ben ik helaas ziek, jammer maar dat hoort er soms ook bij.. het is erg warm en we doen veel en dat vergt wel wat van je lichaam. Ik blijf een dag in bed in de hoop dat ik er morgen weer ben. De volgende dag gaat het gelukkig beter. In de ochtend gaan we dansen met de kleuterklas van de school. Vanuit Nederland heb ik wat muziek meegenomen speciaal voor peuters en dit was een groot succes! Met lintjes zwaaien en dansen op de maat van de muziek, de kinderen vonden het geweldig! Moe gedanst kwamen we weer op Hanukkah. Daar hebben we eens uitgezocht hoe de naaimachine werkt, best een dingetje als je dat nog nooit gedaan hebt.. na drie spoeltjes, tweehonderd keer de draad uit de naald en zestien keer bijna opgeven is het gelukt! Hahahaa dat gaat een stuk sneller dan kleren maken met de hand zoals we de afgelopen weken deden. We naaien wat kleren van de kinderen die kapot waren, klaar voor een volgende ronde! In de middag spelen we weer met de auto’s en ‘s avonds gaan we natuurlijk weer dansen. Maar dit keer anders. We halen de beamer van school en spelen just dance filmpjes af. Deze heb ik vanuit Nederland meegenomen zodat de kids ze kunnen nadansen. Bij de eerste filmpjes wordt er niet gedanst, ze zijn helemaal onder de indruk van de filmpjes. Maar na een aantal filmpjes dansen ze mee, ze vinden het geweldig! De volgende dag zien we dat de gehandicapte kinderen niet naar school zijn, taxi is er niet.. dan brengen wij ze! Want ieder kind moet naar school kunnen! Na een tijdje lopen hebben we een taxi. Twee voorin en zes(!) achterin. Ama en Pam zitten voorin en Yaw, Kofi Ghana, Blessing, Jeffrey, Kwame en ik achterin. Ach je schuift in ieder geval niet heen en weer in de bochten! Prachtig ritje! Nadat we de kids afzetten bij school rijden we door naar de Obruni store. Dit is een winkel met stof gerund door een Obruni. We kopen weer veel te veel mooie stofjes en kopen in de stad nog wat dingen die nodig zijn op Hanukkah. ‘s Middags gaan we samen met een mama de stad in om de spullen te halen voor de feestmaaltijd van vanavond. We komen in een deel van de stad waar we zelf normaal niet komen, kleine steegjes achteraf en het is er erg druk. Super om daar ook een keer te lopen! Dan proef, ruik en voel je Afrika echt overal! Je probeert wel een foto te maken, maar het gevoel dat wij erbij voelen is niet in een foto te vatten. Voor €90 kunnen we alle kinderen een feestmaal geven, fride rice met groenten en een heel groot stuk kip en een ijsje na! Vanuit Nederland kregen we spontaan weer een aantal hele lieve donaties waarvan we feestmaaltijden kunnen doen! Als je de gezichten van de kinderen dan ziet, geweldig! Ze genieten er zo enorm van! Na het feestmaal gaan we film kijken met de beamer. De kinderen genieten echt zó! Als ze na een kwartier film ook nog een ijsje krijgen is er geen blijer kind op de wereld te vinden. Die gezichtjes, met een ijsje film kijken, daar doen we het voor! Lieve schatjes! Na een halfuurtje vallen de eerste kindjes in slaap, lekker slapend film kijken en soms een mama die de kindjes ophaalt om ze in bed te leggen, een echte vrijdagavond! De volgende dag is het zaterdag. ‘s Morgens moet er schoongemaakt worden, de kids zijn druk en ook wij doen onze was. ‘s Middags gaan we spelen. Springtouwen, tennisrackets, voetbal, knuffels, twister, kegelset, een parachute, alles leggen we in de zomerhut. De kinderen vermaken zich super! Iedereen speelt op zijn manier. De een samen, de ander liever even alleen. Top! Lekker kind zijn en met speelgoed spelen! ‘s Avonds kijken we weer een film, dat hebben ze die dag wel zo vaak gevraagd dat we wel moeten haha. Ook deze avond genieten de kinderen weer, Finding Dory kijken we, ze vinden het super grappig! Met een lolly in de mond kijken ze, bijna allemaal, de film af! De volgende dag is het zondag. In de ochtend is er kerk, er wordt weer mooi gezongen en het is een mooie kerkdienst. ‘s Middags spelen we weer met het speelgoed. Pam en ik maken nog wat foto’s op de rode weg, want morgen gaat Pam alweer naar huis:( Die avond is het goodbye van Pam. De kinderen zingen en dansen voor haar, de meiden laten hun dansjes zien, het is echt heel erg mooi! Pam krijgt tekeningen en een hartje dat ik samen met de kinderen voor haar heb gemaakt. Nadat we beide onze tranen gedroogd hebben dansen we nog een keer met de kinderen op hun favoriete liedjes. Maandagochtend om half6 staan we op, ontbijten, pakken de koffers van Pam en na nog wat knuffelen met de kinderen rijdt om 7uur de taxi voor. Daar gaat ze. Ik heb me voorgenomen niet te huilen, en dat lukt. Maar poeh, wat ga ik haar missen! Deze twee weken waren er weer twee om nooit te vergeten. We deden alles samen en het was weer geweldig! Op Hanukkah is het nu nog steeds Pam en Loes en Loes en Pam en dat zal ook niet meer over gaan. Ik ga nog enorm genieten van mijn laatste drie weken en de volgende keer gaan we weer samen terug!

1. Sylvia:
    27 mei 2019
    Zelfs ik hou het niet droog😅super hoe je ons meeneemt in je belevenissen op Hanukkah. Houden van je❤️
  2. Maureen:
    Geweldig Loes!!!
    Ik zie het allemaal voor me en krijg daardoor een klein beetje het gevoel er samen met jullie te zijn 😍.
    Raar voor jou om nu zonder Pam te zijn 😢.
    Komt goed, de kids slokken je op dus geen tijd om na te denken 😉
    GENIET!!! 😘
  3. Tante Ans.:
    27 mei 2019
    Wat een ontroerend verhaal Loes. Ontzettend knap hoe jullie daar bezig zijn met de kinderen. Pas goed op jezelf 😘
  4. Carmen:
    27 mei 2019
    Loes, geniet van de weken die jij nu nog op Hannuka bent. Ik blijf je verhalen met plezier lezen. Groetjes Carmen
  5. Pam:
    Toppertje!! Ik mis je nu al 💖💖💖
  6. Siny Steenvoorde:
    28 mei 2019
    Loes wat wat fijn dat er zulke lieve goede mensen zijn zoals jullie. Top!!! Leuk om jou jullie belevenissen te volgen. Nog veel plezier de komende weken.