Derde week in Hanukkah

3 juni 2019 - Sunyani, Ghana

Vandaag zit ik alweer drie weken in Hanukkah, en nog steeds vermaak ik me elke dag super goed!

Maandag na dat Pam weg ging was het een behoorlijke omschakeling. Van alles samen doen naar alles alleen doen. Maandag heb ‘s morgens niet zoveel gedaan en gewoon op Hanukkah gezeten en gespeeld met de kleine kinderen. ‘s Middags kwam Mariette mee lunchen en was ik dus niet alleen, dat was erg gezellig.  Daarna heb ik met de gehancapte kids gekleurd in de zomerhut. Een kleurplaat op de grond en iedereen er omheen met potloden, super leuk! Die middag haal ik om drie uur de kinderen uit school. Na school gaan ze direct douchen en daarna maken we huiswerk in de zomerhut. Als na een uurtje het huiswerk af is willen de kinderen weer graag met de auto’s spelen, dat vinden ze echt geweldig. Om half6 ruim ik de auto’s op en gaan we allemaal eten. ‘s Avonds lees ik verhaaltjes voor uit Tow Truck Pluk, de vertaalde versie van Pluk van de Petteflet, de kinderen vinden het super en na drie verhaaltjes gaat iedereen lekker slapen. De volgende dag breng ik de kinderen naar school en blijf ik bij de mars op school, blijft altijd mooi om te zien hoe ze dit doen. Daarna ga ik met twee kleintjes naar de colorroom. We maken puzzels en kleuren een kleurplaat. De kinderen vinden dat echt heel erg leuk en genieten echt van die extra aandacht. Als ‘s middags de gehandicapte kids uit school zijn spelen we in de zomerhut met de schuimtegels. Dit vinden ze super leuk en is erg goed voor de motoriek! Er worden zelfs hele huizen van gebouwd, super! Om drie uur komt de rest weer uit school. Het vaste ritueel douchen, huiswerk, auto’s herhaalt zich weer. Na het eten gaan we dansen en lees ik weer twee verhaaltjes van Pluk voor. De volgende dag ga ik nadat ik de kinderen naar school heb gebracht weer met wat kleintjes naar de colorroom. Ook nu maken we weer puzzels. Daarna pak ik een bak met blokken en duplo en gaan we torens bouwen. De kinderen vinden het super en als ik na twee uur spelen ze terug wil brengen vinden ze dit niet leuk. ‘s Middags deel ik ballonnen uit en spelen we met de ballonnen totdat alle andere kinderen uit school komen. We maken weer huiswerk en voor de verandering gaan we voetballen in plaats van spelen met de auto’s! Die avond dansen we weer met de kinderen. Daar kunnen ze echt geen genoeg van krijgen. Ze kennen allemaal de liedjes die ze graag willen horen en dansen hier flink op. Ze vinden het ook super om nieuwe dansjes te leren. Ik zoek dan vaak dansjes op op internet of bedenk zelf wat en leer ze deze aan, dat ze dan allemaal dezelfde dans doen en dat ik mee doe vinden ze super! De volgende dag ga ik in de ochtend met de nurse naar het ziekenhuis. Een kind heeft  een wond dat lijkt te gaan ontsteken en hiervoor moeten we even naar het ziekenhuis. Ik ben al een aantal keren in het ziekenhuis geweest met kinderen maar het blijft me verbazen. Wat moeten wij Nederlanders onze handen dicht knijpen met de zorg die we hebben, we klagen wat af maar weten half niet hoe goed we het hebben. In het ziekenhuis wachten we erg lang. Als ik in het ziekenhuis loop verbaas ik me echt om bijna alles, van hoelang het duurt tot de hygiëne en de omslachtigheid waarmee ze de dingen doen.. maar ik bedenk me ook dat ze dit altijd al zo doen en dat het vaak wel goed gaat, al hoop ik zelf nooit hier in het ziekenhuis terecht te komen. Eenmaal terug op Hanukkah ga ik eten en dan is het al weer zo drie uur, daar zijn alle kids weer! Douchen, huiswerk maken en... auto’s! Na het avondeten gaan we weer dansen en lees ik weer een paar verhaaltjes voor. De volgende dag breng ik weer de kinderen na school. Daarna ga ik weer met een aantal kinderen naar de collorroom. De collorroom is een ruimte op Hanukkah met tafels en kasten met daarin veel spelletjes en knutsel en speelgoed materiaal. De kinderen kunnen aan tafel zitten of op de grond spelen. Ze komen eigenlijk alleen maar met vrijwilligers in de collorroom en dit vinden ze dan ook altijd geweldig. Na 12 uur, als de kinderen die naar de speciale school gaan, uit school zijn gaan we in de zomerhut spelen met een houten trein set. We bouwen de rails en iedereen speelt lekker. Die middag is weer hetzelfde ritueel op Hanukkah, wassen, huiswerk, auto’s. In de avond gaan we film kijken, dat mag in het weekend. Met een beamer en iedereen buiten op bankjes kijken we Alvin and the chipmunks, de film is een groot succes en iedereen moet heel hard lachen. Na wat drinken en een koekje tijdens de film gaat iedereen na de film lekker slapen. De volgende dag is het zaterdag. De ochtend is bedoeld om schoon te maken, er wordt gewassen en iedereen is druk. In de middag gaan we spelen met het buiten speelgoed. Lekker springtouwen, kegelen en met de paracute spelen. Rond drie uur begint het heel hard te regenen, iedereen vlucht naar binnen en het regent zo hard dat iedereen maar even een middagdutje houdt. ‘s Avonds is het wat meer droog en gaan we weer film kijken, wel binnen dit keer. We kijken Ice Age, ook weer een groot succes! De volgende dag is het zondag. In de ochtend is er kerk, na de kerk ga ik in de keuken kijken, de oudere meiden zijn aan het koken. Ze willen van alles weten over Nederland en over hoe ik woon en leef. Erg leuk om zo met ze te kunnen kletsen, dan merk je echt dat ze groot worden! De meiden koken in het weekend en het is mooi om te zien dat ze daar al zo zelfstandig in zijn! Na de lunch gaan we voetballen. Alle grote meiden en jongens gaan mee, iedereen doet een voetbalshirt aan en schoenen. Op een paar minuten lopen van Hanukkah zit een mooi voetbalveld waar we naartoe gaan. Ik neem een nieuwe voetbal mee die ik heb gekregen van iemand uit Nederland, de kids zijn er super blij mee! Na een wedstrijd van bijna 2uur winnen de jongens met 8-6 van de meiden. Als we terug zijn op Hanukkah neem ik een taxi naar het busstation om twee nieuwe vrijwilligers op te halen. Het is de eerste keer in Ghana voor ze dus alles is nieuw. Helaas heeft de bus vertraging en moet ik samen met de taxichauffeur een uur wachten, iets wat heel normaal is in Ghana. Eenmaal aangekomen op Hanukkah maak ik ze wegwijs op Hanukkah en leg ze de dingen uit. Leuk om weer mensen om me heen te hebben, al was ik ook wel goed aan het alleen zijn aan het wennen. De eerste dag was even eenzaam maar daarna vond ik prima mijn eigen ritme en was het prima om alleen te zijn, want echt alleen dat ben je op Hanukkah nooit. Die zondagavond gaan we weer dansen en om acht uur gaan alle kinderen naar bed. Vanaf vandaag heb ik nog maar 1,5 week te gaan op Hanukkah.. ik merk dat ik echt weer wen aan het leventje hier en ik geniet van alle dagen. Ik vul mijn dagen mer veel dingen doen met de kinderen, teveel om allemaal op te schrijven. Ik heb nog zoveel wat ik wil doen met de kinderen en kom soms echt tijd te kort!

1. Sylvia:
    3 juni 2019
    Weer fijn om te lezen lieverd. We genieten van je verhalen ❤️❤️😘👍🏻
  2. Maureen:
    4 juni 2019
    👍🏻😍
  3. Miranda Monnink:
    4 juni 2019
    Wat geweldig Loes! Lees het met tranen in mijn ogen! Wat ontzettend bijzonder wat je allemaal doet met en voor die mooie lieve kids😍😊gr Miranda Monnink
  4. Alice:
    9 juni 2019
    Leuk om jouw verhaal te lezen. Ook leuk om onze eerste keer in Hanukkah met jouw te kunnen beginnen. 😘