Het weerzien van Ghana en Hanukkah

13 juli 2017 - Sunyani, Ghana

We zijn er weer! Wauw wat gaaf om terug terug zijn, de geur, de warmte, de mensen, de geluiden alles herinnert me aan de vorige keer en komt me bekend voor. Waar ik de vorige keer vol verbazing over alles was en het allemaal nieuw was denk ik nu; ja, zo was het en wauw wat is dit mooi.

Om 13:40 vertrok ik samen met Pam en Tamara vanuit Amsterdam naar Lissabon, we vlogen met TAP Portugal. Vlucht naar Lissabon ging prima. Helaas hadden we wel wat vertraging ivm een brand op of bij de luchthaven.. hierdoor konden we niet landen en moesten we iets langer rondjes blijven vliegen. Stress stress want onze volgende vlucht zou over een uur vertrekken.. eenmaal geland stond ons al iemand op te wachten in de sluis met een briefje met onze vlucht haha. Als een dolle door het vliegveld gerend om de vlucht te halen. Eindelijk aangekomen bij de gate; vertraging. Pffffff oke maar we zijn in ieder geval optijd haha. Na een uurtje wachten mochten we boarden, yes eindelijk een iets groter vliegtuig met een tv en fijne stoelen. Helaas, gewoon weer zo'n zelfde vliegtuig, nog kleiner zelfs.. Flinke tegenvaller.. Maar gelukkig ging de vlucht goed en viel het reuze mee.. blauwe knieen door de beenruimte en een zere rug door de harde stoel maar we zijn in Accra! Yes wat gaaf alles herinnert me aan de vorige keer en wat is het gaaf om terug te zijn! Tranen in mijn ogen! Snel naar het vliegveld paspoort controle etc. Gelukkig vond de man van de douane me wel een leuke meid dus ik was er zo door haha. Koffers halen, geld wisselen, simkaart kopen en dan Toontje(de eigenaresse van onze overnachtingsplek) zoeken. Toontje vonden we gelukkig snel, ze herkende  me zelfs nog! Twee aardige taxichauffeurs die voor Toontje werken namen onze koffers mee en wij bij Toontje in de auto. Gaaf om Accra weer te zien! Super mooi! Alles is nog hetzelfde haha, toeterende auto's, mensen zonder licht over straat, en het rijbewijs krijgen ze hier volgens mij bij een pakje boter haha. Eenmaal bij Toontje aangekomen kregen we onze slaapplekken te zien! Super mooi en netjes. Het was inmiddels goed 23:00 en onze wekker ging om 05:00 weer.. nog even kletsen en tassen ordenen en dan slapen.. De volgende ochtend vertrokken we om 6uur naar de bus, alles op zn Ghanees dus neem de tijd haha. De weg naar de bus, we gingen weer met de taxichauffeurs van Toontje, duurde ruim een uur. Maar daar is onze bus! Snel instappen! Vol... oke we wachten op de volgende, hoelaat gaat die? Aaaaah you wait small time.. oke small time in Ghana kan soms een halve dag zijn... Om 7uur kwam de volgende bus, wauw snel voor Ghana! Snel instappen en weg! Ooh wachten tot ie vol is.. prima.. inmiddels zijn we 2uur verder en zitten we nog steeds in de bus te wachten tot ie vol is.. Nog even een paar mensen in het gangpad en we kunnen gaan! Op naar Sunyani! De busreis verloopt goed. Het is een reis van 8uur maar zeker de moeite waard! Heel mooi om alles te zien! Mensen met vanalles op hun hoofd, kraampjes langs de weg, arme dorpjes, kleine huisjes, mooie natuur... Te veel om op te noemen..  Hoe dichter we bij Sunyani komen hoe meer me echt bekend voorkomt! Na 8 uur komen we aan in Sunyani!  Mariëtte haalt ons op wat onwijs leuk om haar weer te zien!! En dan op naar Hanukkah. Ik heb nog helemaal het besef niet dat ik straks de kinderen weer zie en het Hanukkah leven weer binnenstap. Maar dan zijn we er echt! De poorten gaan open en de kinderen komen al snel op de auto af, een deel voor ons en een deel voor onze koffers want die naar de kamer tillen is echt heel leuk! Ik begroet de kinderen en hoor mijn naam; Ama en Kwame weten nog steeds wie ik ben en zijn dan ook heel blij mij te zien en dat is heel erg wederzijds(zie foto eerste ontmoeten weer met Kwame)! Pfff tranen in mn ogen... Wat bijzonder om alle kids terug te zien! Na veel knuffels gaan we even wat eten, ooooh het eten! Ook zo gemist heeeeerlijk! Na het eten de kleintjes instoppen en daarna ook snel zelf slapen! De reis en het weerzien van de kinderen en Hanukkah was echt geweldig bijzonder. Ik kan niet wachten op alle komende avonturen..

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Annet hesselink:
    14 juli 2017
    Hallo daar, wat geweldig om te lezen welk gevoel je hebt om terug te zijn daar . Mooi verhaal om te lezen . Ik blijf jullie volgen in zo verschrikkelijk veel goeds dat jullie doen daar . Toppers . Veel lieve groetjes Annet .x
  2. Kim Roijakkers:
    Kwame, jou grote vriend! Wat fijn! Geniet ervan!! XXXXX
  3. Margret Olde Meule:
    14 juli 2017
    Wat een prachtig verslag Loes, wat een warm weerzien
    Groetjes vanuit Tubbergen
  4. Inge Hesselink:
    14 juli 2017
    Wat een leuk verhaal en mooie foto's. Ga ervan genieten! !
  5. Corrie:
    19 juli 2017
    Wat prachtig Loes, geniet vooral verder!