Ontmoeting met de groene Mamba en terug in het Ghanese leven

23 juli 2017 - Sunyani, Ghana

Reisverslag 2! Het heeft even geduurd! Inmiddels zijn we ruim een week verder en heb ik alweer veel beleefd. Iedere ochtend om 7uur kleden we de kinderen aan voor school, een drukke maar leuke bezigheid. Als iedereen klaar is brengen we ze naar school. De meeste kinderen gaan naar de Circle of Life school, een school die ook van Mariettes child care is. We brengen de kinderen naar de klassen en kijken om 8uur vaak nog naar de mars die voor de school wordt gehouden. Alle kinderen zingen en bidden dan samen en marcheren daarna op muziek naar hun klassen, heel leuk! Er is hier zoveel meer respect voor de leraren in Nederland. Alle kinderen zeggen netjes goedemorgen en goedemiddag, daar kunnen we in Nederland nog wat van leren. Het is mooi om te zien dat de spullen die ik twee jaar geleden in Nederland heb ingezameld en in de container naar Ghana zijn gegaan ook echt in de klassen staan! Kasten, stoelen, gymmateriaal en meer. De vorige keer nam ik ook twee grote handpoppen mee voor de kleuterklas. Ook deze waren er nog en ze hadden nog steeds dezelfde namen! Loes en Martin, dat hadden de kinderen toen zelf bedacht, mijn naam en de naam van mijn vader! Hoe bijzonder dat ze nog steeds zo heten. Als de juf die namen noemt rennen de kinderen op de poppen af! Op de school geven we ook elke middag knutselles, we zijn nu bezig met een bedankkado voor de juffen en meesters. Op vrijdagmorgen zijn we naar een andere school geweest. Op deze school zitten ook een aantal kinderen van Hanukkah. Dit is een soort voortgezet onderwijs. Ook hier marcheren ze smorgens vroeg maar dan met veel meer tegelijk! Heel gaaf om te zien! In de weekenden zijn de kinderen natuurlijk vrij en doen we leuke dingen met ze. De afgelopen dagen heb ik buiten alle vaste dingen ook al veel andere avonturen meegemaakt. Zo zijn we met een kindje naar het ziekenhuis geweest. Dat is altijd weer een hele belevenis. Je moet echt alles meenemen van waspoeder tot je eigen eetgerei. En daarna is het vooral wachten. In de wachtkamer zat een vrouw met een tweeling en nog een meisje van een jaar of acht. De moeder was helemaal uitgeput en de baby's huilden veel. Mariette en ik hebben met een baby jgelopen zodat de moeder even rust had en ze viel vrijwel direct in slaap. Een tweeling in zo'n land is niet niks. Ook hebben we de medische post opgeruimd. Deze wordt gebruikt om wondjes te verbinden en medicijnen uit te delen en is dus veelvuldig in gebruik. We hebben alle kasten uitgezocht en al het verbandmateriaal gesorteerd. Een klus van twee dagen. Van sponsorgeld hebben we een nieuw tafelkleed en prullenbak gekocht zodat alles er weer tip top uit ziet. Mariette was er erg blij mee en de kinderen vinden het nieuwe tafelkleed erg mooi! Verder heb ik samen met Pam het vrijwilligersverblijf helemaal opgeruimd en heringericht. Ook een klus van twee dagen maar zeker de moeite waard want het resultaat mag er zijn! En we hadden een slang! Op een morgen zaten we in de vrijwilligers zomerhut toen ineens iemand bovenin de nok een groenen slang zag! Gillen en heel snel de bewaker ophalen, die kwamen aan met lange stokken maar hebben m uiteindelijk niet kunnen pakken.. Hij vertelde ons dat deze slang gelukkig niet zo giftig is, maar toch zaten we niet lekker.. en jahoor smiddags was ie er weer!  Weer heel snel iemand ophalen, na veel slaan was de slang gevangen! Het bleek te gaan om de groene mamba, heel giftig... typ maar eens in op google... Nou, toen zaten wij helemaal niet rustig meer.. De slang kwam uit de boom naast de zomerhut en deze boom is de volgende dag direct gekapt. En dan wel gekapt op z'n Ghanees. Met een groot kapmes de boom in en tak voor tak snoeien.. op woensdag zijn we naar de woensdagmarkt geweest. Een hele grote markt in Sunyani, je kijkt je ogen uit. We kopen witte sokken en shirts voor de graduation van de kinderen. Dat is een soort feest om te vieren dat de kinderen van groep twee naar groep drie gaan, daar zal ik de volgende keer over schrijven want dat is donderdag. Dit waren wel zo'n beetje de belevenissen van de afgelopen dagen. Het is anders om een tweede keer terug te zijn. Waar ik de vorige keer over alles wou schrijven voelen veel dingen nu als normaal, in een bijna uit elkaar vallende taxi met vier op de achterbank naar de winkel, mensen die je nummer willen, smorgens om 5uur gewekt worden door schreeuwende kinderen en kippen en ga zo maar door! Het is echt heel gaaf om terug te zijn en ik geniet van elke dag!

1. Marja Boeters:
    23 juli 2017
    Hoi loes.
    Wat ontzettend leuk om je verhalen te lezen. Jullie zijn lekker bezig. Het zijn best wel grote klussen. Heb je nog een foto hoe de keuken is geworden? Op naar je volgende verhaal,veel gezelligheid en plezier.
  2. Inge Oude nijeweme:
    23 juli 2017
    Hoi Loes, heerlijk om jouw verhalen te lezen.
    Wat zullen de kinderen blij met jullie zijn.
    Geniet ervan. Niet meer van die enge dingen beleven. Xxx Inge